Festival van de Toekomst - Logo

Vier generaties in digitale tijden

Hoe krijgen we iedereen mee op de digitale arbeidsmarkt van morgen?
Door te vertrekken vanuit goesting en passie!

Prof. dr. Lieven De Marez (Agoria)

Prof. dr. Lieven De Marez is hoofd van de onderzoeksgroep voor media, innovatie en communicatietechnologieën aan de Universiteit Gent. Voor IMEC werkt hij aan de Digimeter, de jaarlijkse monitor die onderzoek doet naar media en ICT in Vlaanderen. Wat hebben we, wat doen we ermee en hoe voelen we ons daarbij?

Het zijn bijzondere tijden. Corona heeft een grote invloed op ons leven. Zo is ook de digitale versnelling een gevolg van de coronacrisis. Een positief gevolg zowaar! Al heeft ook dat een keerzijde. De digitale kloof tekent zich ook scherper af. En daarbij mogen we digitaal connecteren niet verwarren met digitaal functioneren. Onze maatschappij wordt meer dan ooit geconfronteerd met de afhankelijkheid van technologie.

Saskia Van Uffelen (Inetum)

Bij ‘digitaal’ wordt te vaak alleen gedacht aan technologie, maar niets is minder waar. Digitaal gaat ook over ons; ‘menselijk kapitaal’.

Volgens Saskia Van Uffelen, topvrouw bij informatietechnologiebedrijf Inetum, is er nood aan meer inclusie. Hoe kunnen we alle mensen betrekken bij de digitale omschakeling, los van achtergrond of leeftijd? Een deel van de sleutel ligt in het leiderschap. We moeten evolueren van een aansturing die uitgaat van hiërarchie, naar één die uitgaat van vertrouwen. Want mensen engageren en meekrijgen doe je niet langer enkel door te kijken naar wat men bewezen heeft in het verleden, maar des te meer naar wat hun potentieel is in de toekomst. En in dit proces zijn de attitudes, het gedrag en de passie van medewerkers, steeds bepalender.

Sidney Cansse (Nestor)

Langer werken is niet altijd vanzelfsprekend. Nochtans is de vraag van bedrijven naar ervaren werkkrachten groot en zijn veel vijftigplussers erg gemotiveerd om opnieuw of blijvend aan de slag te gaan. Vraag het maar aan Luc en Colette, twee Nestors die getuigen over hun ‘werkgoesting’.

Sidney Cansse is klantverantwoordelijke bij Nestor, het eerste en enige uitzendkantoor voor vijftigplussers en gepensioneerden. Sidney is één van de matchmakers die de brug legt tussen de kandidaat-Nestors en de werkgevers op zoek naar ervaren talent.

Hoe motiveer je mensen om langer te werken? De meeste mensen die zich bij Nestor aanbieden, moeten niet per se gemotiveerd worden. Zij moeten vaak niet meer werken, maar willen het wel. Een intrinsieke motivatie dus, en daar gaat Nestor mee aan de slag. En de bedrijven die bij Nestor aankloppen zijn op zoek naar een gezonde mix tussen ‘jong geweld’ en meer ervaren, flexibele medewerkers. Ook zij geloven in het concept.