Festival van de Toekomst - Logo

Lessen over levenslang leren

Zijn we klaar voor de toekomst, of moeten we ons (dringend) bijscholen?
Levenslang leren, dat wordt het nieuwe werkcredo!

Jeroen Franssen (Agoria)

Be The Change! Als het van Jeroen Franssen afhangt, expert bij Agoria, dan komt verandering nooit zonder bijleren. En dat levenslang! Want levenslang leren kan helpen om een duurzame loopbaan te verankeren.

De arbeidsmarkt in 2030? Voor het eerst in de geschiedenis zal de vraag naar arbeid groter zijn dan het aantal beschikbare mensen. Activering wordt dus cruciaal! Maar ook digitalisering en automatisering zullen onze arbeidsmarkt grondig veranderen. En daar hoeven we geen schrik voor te hebben. Laten we vooral de kansen en opportuniteiten zien. Voor elke job die verdwijnt door digitalisering, worden drie nieuwe vacatures gecreëerd! Maar de inhoud van die jobs zal dus anders zijn en daarom worden bij- en omscholing zo belangrijk!

Elise Meerburg (CAPTURE)

Levenslang leren hoort bij onze carrières van de toekomst. Als opleidingscoördinator bij CAPTURE weet Elise Meerburg als geen ander hoe je dat continue leertraject kunt aanpakken.

CAPTURE is een onderzoekplatform voor circulaire economie rond de thema’s water, CO2 en plastics. Het heeft als doelstelling de onderzoeksresultaten te laten doorstromen naar industriële spelers in Vlaanderen. Maar ook omgekeerd; aan de slag te gaan met de vragen vanuit de industrie voor bijkomend onderzoek.

Levenslang leren is een belangrijke pijler binnen CAPTURE, waar ze de dingen net iets anders aanpakken. Klassieke vormen van opleiding hebben hun nadelen. Training kan meer interactief. En daarom organiseert CAPTURE “Massive Open Online Courses” (MOOC’s). Het zijn kennisinnovatieve gemeenschappen waarin studenten en professionelen op hun eigen tempo en ritme online kunnen leren.

Mikaël Wornoo (TechWolf)

Mikaël Wornoo is mede-oprichter en Chief Product van de Gentse start-up TechWolf. Er wordt heel veel gepraat over levenslang leren en over vaardigheden die hun relevantie aan het verliezen zijn. Maar in de praktijk blijkt het erg moeilijk om dat probleem meetbaar te maken voor bedrijven. Om die “skillsgap” waar iedereen het over heeft in kaart te brengen, combineert Techwolf interne data binnen organisaties met externe data van de arbeidsmarkt.

Levenslang leren is voor TechWolf gelijk aan “de koe bij de horens vatten”. Mensen dragen zelf verantwoordelijkheid om hun carrière vorm te geven en hun vaardigheden te verbeteren. De belangrijkste skill voor de toekomt is volgens Mikaël dan ook: “learning ability”, of hoe snel iemand kan omgaan met nieuwe informatie.

Maarten Janssens (Niko Group)

Het is de taak van Maarten Janssens om Niko als marktleider in schakelmateriaal, stopcontacten en huisautomatisering efficiënter en toekomstbestendiger te maken.

Permanente bijscholing van de medewerkers, is daarbij een uitgangspunt. Daarom richtte het bedrijf ‘Niko Academy’ op, een inhouse school die training standaardiseert, vereenvoudigt en verbetert. Door Niko Academy evolueren de talenten van het personeel mee met de versnelde digitalisering van de toestellen. Zo blijft het personeel duurzaam inzetbaar.

Maar de Academy bewijst ook zijn meerwaarde bij rekrutering. Niko werft namelijk vooral mensen aan op basis van de juiste attitude. De technische skillset die dan eventueel nog ontbreekt, wordt door de Niko Academy verder ingevuld. Zo kan Niko, ondanks de schaarste op de arbeidsmarkt, toch voldoenden nieuwe werkkrachten vinden.